Hvor er fjorårets nettredaktør i dag?

Ingrid Stakkestad

Fjorårets vinner av «Årets Nettredaktør» heter Ingrid Stakkestad. Hun fikk prisen for engasjementet og resultatene hun skapte for Norges Kreative Høyskole – NKH (inntil nylig kalt Norges Kreative Fagskole). Ingrid har flyttet fra Oslo til Haugesund siden sist, og begynt i ny jobb hos konsulentselskapet Bouvet, men hun kommer til Webforum i mars for å overlevere prisen til årets vinner. I den forbindelse fikk vi en liten prat med henne om tiden hos NKH og forskjellen mellom det å jobbe inhouse og i byrå. 

Oppdraget

Ingrid ble ansatt i 2010 som «prosjektleder digitale medier». Sammen med markedssjef Annelise Kiønig og øvrige kollegaer skulle hun løfte NKHs tilstedeværelse i digitale flater. I stillingsinstruksen hadde hun ansvar for innholdet på NKHs nettsider, dialogløp/nyhetsbrev, søkemotoroptimalisering, aktivitet i sosiale medier, overvåking, webanalyse, samt deltagelse i utvikling av kampanjer og markedsplan. Kontakten ut mot NKHs ulike byråer var også en viktig del av jobben, samtidig som hun hele tiden hadde fokus på det virkelige gullet; NKHs studenter og ansatte.

– I starten var læringskurven svært bratt, og det var alltid noe å henge fingrene i, sier Ingrid. – Jeg lærte etter hvert å bli bedre på prioritering, samt å jobbe smart i de ulike kanalene.

Hvor var NKH i sin digitale reise da du begynte? Hva gjorde de allerede og hvem hadde ansvaret?

– I og med at NKHs primærgruppe er mellom 18-24 år, har de alltid visst at de må befinne seg der hvor disse leker. De var derfor tidlig ute med å opprette grupper, fanpages og lignende da for eksempel Facebook kom på banen for ti år siden. Å fortelle suksesshistorier fra lærer- og studentmiljøet har også alltid vært en del av medie- og markedføringsmiksen. Markedssjef Annelise Kiønig er selv en dyktig skribent, og hun har alltid vært en drivkraft for at NKH skulle satse på digitale medier. Jeg har erfart at det er utrolig viktig å ha ledelsen i ryggen når det skal satses digitalt. Her har NKH aldri lidd noen nød, og det var luksus for meg å komme inn som en del av et team som allerede visste godt hva de holdt på med.

Det ble bestemt at NKH skulle satse på digitale medier. Du fikk tittel som prosjektleder. I hvilken grad fikk du påvirke målsettingen og gjennomføringen?

– Læringskurven var bratt i starten, da jeg i all hovedsak kom fra journalistikkens verden. Likevel ga NKH meg tillit fra dag én, og som en del av en liten markedsavdeling fikk jeg i stor grad forme min egen arbeidsdag. NKH er dyktige på alt som har med markeds- og kommunikasjonsstrategi å gjøre. Det var derfor ikke noe problem å innrette seg etter denne, samtidig som det alltid var takhøyde for å komme med innspill. Når det kom til produksjon, publisering og evaluering, var det aldri noen som hang over skulderen min for å kontrollere.

Hva mener du en prosjektleder må ha beslutningsmyndighet over for å ha god gjennomføringsevne?

– Jeg tror det er utrolig viktig at prosjektledere også får lov til å ”trykke på knappen” – ikke helt ukritisk i forhold til budsjetter og slikt, så klart, men jeg tror det er viktig at man føler på ansvaret. Djevelen ligger i detaljene, og alle disse detaljene har ikke en leder tid til å hjelpe deg med. God gjennomføringsevne forutsetter at du har kunnskap, ”drive” og frihet til å oppnå arbeidsgivers mål.

Hvor befant NKH seg da du sluttet?

– Jeg synes NKH har greid å posisjonere seg som en innovativ og troverdig aktør innen utdanningssegmentet. Dessuten vinner NKH og dets byråer en rekke hyggelige priser for sin digitale tilstedeværelse, noe som igjen beviser at de forstår målgruppen og har evne til å engasjere dem. Listen inneholder priser og utmerkelser fra Social Media Awards, Festival of Media Awards, Cannes Lions, Sølvtaggen, Mediestrategiprisen, Guldbladet, The Webby Awards, Farmandprisen og selvfølgelig Webforum.

Nå som du jobber i et byrå og sitter på den andre siden av bordet: hva kjennetegner en god kunde?

– I dag jobber jeg som konsulent i Bouvet, og har plutselig fått 900 nye, dyktige kollegaer å spille ball med. Nå som jeg ikke lenger jobber ”inhouse”, ser jeg helt klart hvor viktig det er med gode relasjoner til kundene. De skal stole på at du kan gjøre saker og ting for dem som har en verdi. Som konsulent skal du lytte, og de gode kundene vet å stille krav, gjerne på detaljnivå. Har de klare strategier og målsetninger, er det mye lettere å få målbare resultater.

– Problemet i dag er ikke å få tak i riktige data, verktøy eller systemer. Utfordringen er å få alt og alle til å ”snakke sammen” i mylderet av informasjon og interaksjon, slik at kundereisen blir en behagelig affære. Det er også lett å glemme K’en i IKT (informasjons- og kommunikasjonsteknologi), både når du jobber internt og eksternt. Jeg tror mange av oss har godt av å bli enda mer strukturerte, og faktisk dokumentere hva vi holder på med. Kreativitet satt i system er magiske saker!

Årets nettredaktørKjenner du noen som bør vinne Årets Nettredaktør? Vinneren får heder, ære og 25 000 kroner i reisestipend! Vi tar imot nominasjoner frem til 25.februar – og du: det er lov å nominere seg selv! Gå til http://web-forum.no/nettredaktor/ for mer informasjon og påmeldingsskjema.